11 Ekim 2011 Salı

Moskova Hakkında 2

Gelelim Moskova'da bence önemli olan 2. konuya. Moskova'da ulaşım. Her metropolitan gibi Moskova'da da bu çok önemli bir konudur. Özellikle de Moskova'nın trafiğini düşünürsek...

Moskova=Trafik

İstanbul'da yaşayan arkadaşlarımız sakın trafik var diye şikayet etmesinler :) beterin beteri vardır. Pekçok büyük şehir özellikle işe gidiş (okula gidiş) ve dönüş saatleri herzaman yoğun bir trafiğe maruz kalır. Bu zamanlarda belli yollar oldukça yoğundur. Bazen insanı çıldırtacak kadar. Özellikle de bazı yollar o saatlerde mecbur olmadıkça asla kullanılmamalıdır. Bu genellemeyi hepimiz biliriz. Ama Moskova'da bu genelleme geçerli değildir. Evet bu bahsettiğimiz "pick time" denilen zamanlarda Moskova trafiği tam bir keşmekeştir. Ama bilmeniz gereken şu: Ayrıca Moskova'da günün herhangi bir zamanı, herhangi bir yolu acımasızca tıkanabilir. Tıkanmaktan kastım mesela yürüyerek 15dk uzaklıkta olan işyerinizden eve arabayla 1 saatten fazla zamanda gelmek durumunda kalabilirsiniz.

Peki ne yapmalı? Öncelikle en çok tıkanan yolları bilmelisiniz. Yine genelleme olacak ama hiç değilse bu kadarını bilmeniz sizi bir parça da olsa rahatlatabilir. Şehrin merkezinde bir iç çevre yolu vardır. "Kaltsyo" (halka) adı verilen bu yol gün içerisinde bazen yoğun bazen çok yoğun trafiğe maruzdur. Ara ara bazı bölgelerde trafik çok rahatlasa da 1 kilometre ötesini bilemezsiniz. Yine de yoğun trafikte dahi yazvaş da olsa akar. pick zamanlarda çok ama çok yoğun olur. Mümkünse uzak durun!

Bunun bir sonrasında yani dış çevre yolu ile katsyo arasında 3. çevre yolu bulunmaktadır. "Trity kaltsyo" adı verilen bu yol iç çevre yolu kaltsyodan dah kötüdür. Trafiğin sakin olduğu bir zamana denk gelirseniz inanın bana çok şanslısınız. Ama bazı bölgelere gitmekte oldukça elverişli bir seçenek sunar size. Yavaş akan trafiği göze alıp içten düz gideceğiniz ama trafiğine güvenmediğiniz bir başka yol için alternatif olabilir. Burada tamamen devreye şans giriyor. Umarım şanslı bir insansınızdır :)

Bir de en dışta, şehirler arası yola çıkmadan dış çevre yolu yer alır. MKAD adı verilen bu yol gün içerisinde fazla yoğun değildir. Ancak şehre giremeyen tüm kamyonlar ve tırlar orada seyreder. MKAD'ın da belli yoğun olduğu yerleri vardır. Bir de yolunuzu çok uzatır. Eğer şehrin dış kısımlarında gideceğiniz bir yer yoksa gerekli bir yol değildir. Ama MKAD üzerinde ve yakınında pekçok büyük market ve yerleşim alanı bulunmaktadır. Eğer oralara gidecekseniz pick zamanlar dışında kullanabilirsiniz.

Bir de şehrin merkezinde çok geniş prospektler bulunur. Bu prospektler şehrin merkezinden MKAD'a kadar giden ve şehri diklemesine geçen yollardır. Gün içerisinde trafiği değişiklik göstersede geneli kullanıma uygundur. (Leningradski prospekt hariç, havaalanı yoludur ve genellikle yoğundur)

Onun dışında merkezdeki tüm sokaklar tamemen şans işidir. Özellikle kaza olduğu takdirde size tavsiyem bulduğunuz ilk çıkıştan kaçmanızdır. Kaza tüm yolu kapatır ve polis gelip rapor tutulup bilirkişiyi çağırıp onun da raporunu tutmasını bekleyip araçların kenara çekilmesi saatler alacaktır.

Çok karamsar bir tablo değil mi? Ama gerçek bu. 98 yılında ilk taşındığımda evimin önünden dakikada bir araç geçerdi. En son ayrıldığımda evimin önündeki yolun 2 saat tamamen durduğuna şahit oldum.

Bir de Medvedev (Putin) olayı var. Eğer onlardan biri ya da önemli bir devlet adamı geçecekse yoldan işiniz var demektir. Yol onların geçmesinden en az 20dk önce kapatılır, ne zaman açılacağı ise koca bir soru işaretidir. Bu konuda Kutuzovski prospekte dikkat! En çok kapanan yol orasıdır ve ona bağlı Novy Arbat da trafikten nasibini alır. Gün içerisindeki trafik durumu düzenl,olarak bazı radyo kanallarından söylenir.

Peki ne yapmalı?

Tek cevabım var... METRO!

Metro pick saatlerde çok kalabalıktır ve binişi inişi çıkışı herşeyi ölümcüldür AMA diğer zamanlarda size mükemmel bir ulaşım seçeneği sunar. Kaç dakikada nerede olacağınızı kesin olarak bilirsiniz. Üstelik metronun şehir içindeki pekçok istasyonu açık hava müzesi gibidir. Metro ile ilgili yazımı şuradan okuyabilirsiniz: http://tarchinmoscow.blogspot.com/2007/09/dikkat-kaplar-kapanyor-bir-sonraki.html

Bunun dışında elbette otobüs, tramvay, traleybüs ve dolmuşlar var. Tramvaylar çok yavaş ilerler ama çok nostaljik ve keyiflidir. Otobüsler ve traleybüsler genelde fazla kalabalık olmaz. Dolmuşlar da yeryüzünden ilerleyebileceğiniz hızlı ulaşım aracıdır. Ancak bunların hepsi trafiğin durumu ile doğru orantılıdır. Havanın güzel olduğu zamanlarda ya da karlar altındaki Moskova'yı izlemek isterseniz bunlardan birisini de seçebilirsiniz. Bilet gişelerinden bilet alıp binebilir ya da direk biletinizi biraz daha pahalıya şoförden temin edebilirsiniz. Ayrıca aylık kartlar bulunmaktadır ve metro gişelerinde satılır. Onlardan birini alır, hem metro hem tramvay, traleybüs ve otobüsde kullanabilrisiniz. Eğer genellikle toplu taşım aracını kullanacaksanız ekonomik olur. Bu kartların aylık sınırsız olanı ve daha ucuza aylık 70 kullanımlık olanı vardır.

Taksi mi dediniz? :) 12 yıl boyunca Moskova'da taksiyi ne kadar kullandım biliyor musnuz? İki elin parmaklarını geçmez. Damalı taksiler şehirde az sayıda vardır ve çok pahalıdır. Zakaz taksiler (bulunduğunuz yere telefonlaçağırırsınız. damalı değillerdir genelde) diğerlerine göre biraz daha uyguna gelir, tabi sürekli çağırıyorsanız ve anlaşmalıysanız. Bu taksilerin pekçoğu legal değildir. Ama herkes kullanır. Bunun dışında taksiye binmek istiyorsanız yolun kenarına gelip elinizi kaldırmanız yeterli. Herhangi bir araç durur, gideceğiniz yeri söylersiniz, fiyatta pazarlık yapar ve binersiniz. Genelde yabancı olduğunuzu anladıkları anda yüksek fiyat isterler. Mesela aynı yolu siz 400 rubleye, Rus 100 rubleye gider ve bindiğiniz araç sokaktan herhangi birinin aracıdır. Moskova'da isteyen herkes taksicilik yapabilir, bu yasaldır. Yani tamamen şans işi. İyi birine denk geldiğinizi umarsınız. Bunun yanısıra ufak tefek duyduğumuz bazı hoş olmayan olayların dışında hemen hemen tüm Moskova halkı bu şekilde taksi kullanır.

Ve yeniden konuyu Metro'ya getirmek istiyorum... Metro günü kurtarır. Şehrin bir ucundan diğer ucuna 40dk'da gidebilirsiniz ve unutmatın,Moskova yaklaşık İstanbul'un 4 katı büyüklüktedir. Yani 40dk mucize gibi birşey :) Eğer Metro'da karar kıldıysanız, hele bir de şehir içindeki metrolarda seyahat edecekseniz sakın fotoğraf makinanızı unutmayın. Ben mi? Ben tam bir metro aşığıydım... Günlük hayatımın vazgeçilmez bir parçasıydı ve sanırım Moskova'da en çok özlediğim 2. şey metrodur. İlki? Bir sonraki yazıya ;)

Moskova'da değil, Moskova'yı yaşamanız dileğiyle...

2 yorum:

MeRaiL dedi ki...

Hmmm, istanbul'da bir sene yasayipta bir daha istanbul trafigine tanri dusurmesin diyen bir insanim acikca!
Moskova'da en azindan trafikten kacacak sansin var ama istanbul'da kesinlikle yok:( Bir ara hergun Etilere gitmek benim icin iskencedi, iki adimlik mesafedeki halic koprusunu gecmek dahada iskence, maslagi, bogaza giden yollarin saat 4 gibi baslayan ve bitmez iskence trafigini hic hatirlamak bile istemiyorum, o yuzden bence istanbul moskova'nin beteri diyorum..;)

Ve moskova istanbul'dan kucuktur, ben ve arkadasim Sveta'da ile bu konuda yok burasi, yok orasi diye tartismistik ve moskova her gecen gun istanbul gibi buyusede yinede istanbul'un yaninda hem nufusu daha az, hem kucukte..

tarchin dedi ki...

Meralcim 14 yıl önce İstanbul'un trafiğiile geçen sene Moskova'nın trafiğini karşılaştırdım :) Ama Moskova'da en son yaşadığımda trafiğin 2 saat hiç hareket etmeden durduğunu gördüm. Değişiklikler olmuş olabilir :) İstanbul'un yüzölçümü ilçeleri ile birlikte yaklaşık 5000km olması lazım yanılmıyorsam, Moskova sadece şekir olarak binseküzyüzküsür (ilçeler sayılmadan) ancak her iki şehir de kendince hızla büyüyor tabi. Tam kestiremiyorum ama nüfus olarak İstanbul'un dahafazla olduğu tartışılmaz bir gerçek...